diagnostiserad..

blev inget inlägg igår så ni får det idag istället.. var ju till läkaren där i förrgår och jag fick hans diagnos: du hal hemollojdel..
 
ööh nej!?
 
det värsta var att han inte gav sig, han surrade om de undersökningar jag fick genomlida 2007 men hade ingen aning om att det gjorts nya undersökningar i år, 2012. vad är det för läkare jag kommer till som inte är uppdaterad på sin patients senaste? jag hänger inte med.
 
bad honom läsa.. han fortsatte och menade på att det helt klalt val hemolojdel..
 
äh.. jag gav upp och lyssnade, blev lite smått irriterad (ganska jävla irriterad) och ifrågasatte sedan om hemorrojder kunde göra att man inte kunde gå från köket till toaletten utan att lägga sig på golvet?
 
som svar på min fråga ritade han en bild på hur tarmen ser ut och visade var hemorrojder befinner sig och visade var dom trodde att jag har något slags fel.. men pekade på att som jag beskrev mitt "skov" var antagligen hemollojdel.
 
jag har väl typ självdiagnostiserat mig då, enligt mig så har jag en variant av crohns sjukdom.. en jävligt lindrig variant tack och lov men tillräckligt jävlig att jag måsta äta medicin dagligen, hämmande medicin. den här läkaren bad mig sluta med medicinen när jag träffade honom senast (våren 2011), jag trappade ner och slutade käka den i januari i år.. det tog en vecka så fick jag det största "skovet" ever och blev inlagd efter ett besök på akuten.
 
men jag har hemorrojder och den här lilla "idioten" tycker nog att jag ska sluta äta min medicin igen, jag gick därifrån.. 200 kronor fattigare och snäppet mer irriterad på honom än när skovet kom efter att jag slutat med medicinen. det var sista gången vi träffades, om jag blir kallad till honom igen så blir det stora protester.
 

för att övergå till något lite mer underhållande då.. (nog för att hans uttal på hemollojdel och klalt och hal och allt det där är ganska kul men..)
 
vi hade en föreläsning om presentationsteknik igår, han som hade föreläsningen var rätt rolig och surrade på om olika sätt att göra presentationer. han drog några liknelser med presenationer också; det första intrycket man gör när man raggar på krogen (20 sekunder att intressera sitt byte för att få fortsätta samtalet), hur man påbörjar ett samtal med en vän osv osv. strax därefter så börjar han prata om doktorer (just doktorer!!) och att de troligtvis ställer sin diagnos på typ 30 sekunder från att de ser sin patient.
 
för att dra paralellen till mitt läkarbesök då.. jag vandrar in och läkaren tittar på mig, inom 30 sekunder har han bedömt mig utifrån min klädsel och de prover jag lämnat in.
 
hon hal helt klalt hemollojder!
 
jag vet inte riktigt hur hemorrojder ses utanpå kroppen men kan det bero på min klädsel..? hade en grå t-shirt med en unge som är rätt scary, håller i kniv och gaffel och säger "namnam".
 
helt klart hemorrojder! japp. dock finner jag inget som tyder på att min klädsel pekar på sjukdomen, möjligtvis en del "övervikt".. för mer info läs här!
 
nu ska vi på stan och julshoppa lite.. har beslutat att alla julklappar (utom andreas) ska köpas den här helgen! ett problem mindre här i världen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback