hemma igen!

igår morsse var vi i krakow, ikväll sitter jag hemma med ett glas vin i näven och det känns riktigt overkligt att vi var på resande fot för lite mer än 24 timmar sedan.. hur som har vi haft fem alldeles perfekta dagar! borta från allt vad vardag och måsten innebär.

i söndags kväll tog vi flyget till stockholm och nattade på connection hotell i arlanda stad, käkade frulle där på måndag morgon och tog flygbussen mot arlanda.. ivrig och nipprig som jag är så hamnade vi på terminal fem (35 minuter för tidigt!) när vi skulle hoppa av på terminal två så det blev en liten morgonpromenad, väldigt bra för mig eftersom jag inte varit på arlanda sedan 2005! shit. tog flyget till krakow vid 10 och var framme vid krakows flygplats strax efter 12.. måste säga att alla mina fördomar och påhitt om polen är som bortblåsta, så mysigt att åka på vägarna runt om och titta på den vackra naturen och alla hus, nya och gamla om vartannat!
väl inne i krakow så insåg vi att vi nog inte skulle palla att leta oss fram till vårt hotell till fots så vi tog en taxi och blev avsläppta mitt i smeten och hänvisade att gå ungefär 20 meter, vips så var vi framme! fantastiskt nära stora torget i gamla stan låg vårt fina hotell, underbart! efter incheckning tog vi en liten lunch och sedan deckade vi båda två i ett par timmar, snacka om att vara knäckt.. blev grillat till middag och en tidig kväll.

på tisdag bestämde vi oss för att ta en liten promenad till "centrum", var centrum egentligen ligger är fortfarande oklart men vi vandrade runt typ hela staden innan vi till sist hamnade vid krakows största shoppingcenter, galeria kazimierz.. över 200 butiker, aaaah! snurrade runt där i ett par timmar (missade säkert hälften) och vandrade sedan vidare (med ömma fötter) till schindlers factory, dessvärre var det för mycket text och för mycket dravel för att vi skulle palla att läsa allt så äh, vi skummade halva museumet men det är sjukt vad han gjorde mycket för sina arbetare! istället för att ta taxi hem så fick jag min kära sambo att gå hem, 150 spänn kvar till annat ;) äckligt jävla ekonomisk jag ska vara ibland.. menmen det gick ju bra :)

på onsdagen så bokade vi in oss på en tripp till auschwitz, det sinnessjukaste jävla stället på jorden (vad jag hittills sett iaf).. men det går inte att fatta, det går inte att ta in alla intryck och absolut inte att fatta att det är verklighet, att det verkligen hänt. sick! men hur som så har jag en massa bilder därifrån och ett par från birkenau som jag lägger upp senare.. en påfrestande dag för både hjärna, hjärta och fötter. alla små barn som inte fick trippa vidare i sina små söta skor, inte fick gå i skola, inte fick skratta och växa upp, alla människor som tog på sig sina finaste skor för att de skulle "åka bort" och hamnade i helvetet.. dom röda finskorna bland alla andra berörde verkligen!
men det går inte att beskriva, det måste ses.. möjligtvis upplevas (vilket jag innerligt hoppas att ingen behöver göra!!).. för att man ska få in det.

torsdagen spenderade vi på galeria krakowska, ett annat shoppingcenter (nästan lika stort), där jag brände en jävla massa pengar på fiina kläder :) åt en sjudundrans middag och drack gott på kvällen, en riktig lyxmiddag!

och igår då, då åkte vi hem.. landade i iskalla och blåsiga stockholm (saknar redan krakows spirande vår) där vi fick spendera ett par timmar innan nästa flyg lyfte mot umeå, som givetvis bjöd på sol ;) svärmor och svärfar var gulliga och hämta oss vid flygplatsen så vi käkade lite pizza och umgicks ett par timmar här hemma innan dom åkte hem till sitt.

idag däremot är det nästan snöstorm och vi har varit och hämtat en ny kaffebryggare, den jag lyckades pilla lite för mycket på när pumpen gick sönder fick vi utbytt till en sprillans ny.. en röd king of coffee fick det bli :) sedan storhandlade vi så att vi har nåt käk i veckan som kommer och sedan letade vi efter rullgardiner utan resultat, var hittar man en rullgardin med bredd 130 till ett rimligt pris? den idioten som satte in fönstret i vårt sovrum borde nästan få tänka om, inget standardmått direkt.

nu ska jag lägga mig raklång i soffan och slå på en film, andreas svänger sina lurviga på stan ikväll och jag tar det bara lugnt, såååå skönt!

bilder imorgon eller någon annan dag, hoppas ni har en trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Mumlan

Kul att du är hemma igen så man har någon lektyr att läsa. Jag får ju aldrig några mail från vanliga människor, bara ellos, laredoute, vi i villa m.fl =)

Åke snickrar på ett nytt växthus å jag städar hans bil. Så har vi bytt linor i tvättvindan, så nu hänger vi ut tvätten. Vååår!!

Puzz

2012-04-15 @ 12:07:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback