åh nej!

har börjat föra in den nationalekonomiska teorin i verkliga livet.. nu på morgonen ligger jag och diskuterar med mig själv att det inte är paretooptimalt att kliva upp än på en liten stund, för om jag ligger kvar i sängen så minskar ju inte nyttan för sängen och inte för mig heller.. dvs det var inte optimalt att kliva upp (det kommer det aldrig bli!!)

Copy paste från wikipedia:

Paretooptimalitet, paretoeffektivitet eller ekonomisk effektivitet är inom nationalekonomin
en situation då tillgängliga resurser inte kan omfördelas så att någon får det bättre utan att någon annan får det sämre. Om en ekonomi förändras så att minst en person får högre nytta utan att situationen försämras för någon, är det en paretoförbättring.Namnet kommer från ekonomen Vilfredo Pareto.

Det är helt klart så att detta inte ska tillämpas på svensson-livet men jaja.. learning by doing är mitt motto idag!

nu ska jag slänga i mig frukost och hastläsa om individens sparande, en jävla massa r, c, s och y'n har jag sett i boken.. mååååånga ekvationer.

ha en bra dag!! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback