Irdisch - tågluff 2010

- eller "ursäkta röran vi bygger om - tågluff 2010"

äntligen kanske många tycker men jag har så himla mycket annat jag måste fixa och dona med (och inte minst vara utomhus i den underbara värmen!)..

jag och lena påbörjade vår resa i stockholm (tillsammans därifrån, jag själv från sundsvall) och första stopp var lund. i lund lyckades vi hitta ett yatzy som vi aldrig skulle ha klarat oss utan, tack pressbyrån!
vi satte oss på natt-tåget och drog mot berlin.. helt okej tyckte vi väl så länge vi var ensamma med två tjejer och en grabb i hytten, sedan kom gubben.. DEN ILLALUKTANDE, SNARKANDE GUBBEN! jag kan då säga att den lukten satt kvar i min näsa i typ två dygn! urk.. så hmm, trots att det stod "vakna upp utsövd i berlin" eller nåt sånt på biljetten så gjorde vi då inte det..




lyckades hitta ett hotell som vi tog en taxi till, tack ecki (vi hade aldrig hittat själv!).. och därefter drog vi ner på "stan".. jag kan då säga att jag inte minns allt vi tittat på under hela resan men vi satte oss iaf på en citytour den här dagen, mjukstart och gratis resa tillbaks till hotellet tyckte vi.. jag deckade i den öppna bussen på vägen tillbaks till hotellet, slut som artist!



.. de va lite bilder från berlin då, dock bara bilder med mig eftersom vi bestämt att inte lägga upp våra "turistbilder" pga copyright.. men ovan har ni iaf ett smakprov av bland annat Unter den linden, Berlinmuren, Holocaust memorial, Currywurst, morgonrock på hotellet & Berlinmuren igen.. Detta var en del av det vi hann med under dom två första dagarna..

Sedan drog vi vidare efter en natts sömn på Hauptbahnhof i Berlin (vi saknade hotellet något så fruktansvärt!!).. Men vi hade en himla tur som kom med tåget mot Prag i tid! När vi kom till Berlin så hämtade vi ett timetable för en av de resor vi kunde tänka oss att ta till Prag och fick info att vi inte behövde boka utan bara kliva ombord på tåget.. När morgonen väl kom och vi skulle hitta till tåget så fanns inte vårt tåg på tabellen så vi frågade en snubbe i infodisken och då får vi info om att vi måste boka och att det är för sent PLUS att tåget går från en helt annan station.. Nästa avgångstid är cirka två timmar senare vilket vi inte är speciellt sugna på..
Vi drog iväg till den andra stationen och satt och väntade på vårt tåg, det går ju alltid att prova.. Men vad vi inte visste var att tåget redan stod på stationen när vi kom så vi väntade, och väntade, och väntade.. Hmm kanske vi borde kolla vad det är för tåg som står där?! Vi sprang och frågade konduktören och givetvis var det "vårt" tåg och vi fick kliva ombord - UTAN PLATSRESERVATIONER!! ursäkta men karljäveln där i infodisken!!!

äntligen på väg.. DÖÖÖD!



Vi kom iaf fram till Prag och klev av på fel station (mitt fel..!).. jag har varit äckligt ivrig att kliva av tågen men det har gått bra nästan alla gånger :) Vi köpte en biljett och åkte till huvudstationen istället och där måste jag säga att jag var på riktigt pissigt humör! Redan i Prag var den budget jag suttit och knåpat på spräckt eftersom Europa är SVINDYRT! Men jaja.. det gick över!

Med svällda fötter började vi traska mot vårt hotell.. svetten rann och backen mot hotellet var ungefär i samma lutning som Hallstaberget i Sollefteå! Terrängschaktet kan slänga sig i väggen, jag och Lena har bestigit ett berg! Dessutom gick vi givetvis fel och fick gå tillbaks ner igen.. '
Svettiga och flåsande checkade vi in på hotellet, tog en dusch och drog iväg ut på stan.. Här var det iaf inte lika flådigt som det var i Berlin =/



Vi har iaf besökt Karlsbron, tittat när klockan slår i Astrologiska klocktornet och givetvis då också sett apostlarna snurra runt.. Vi drack öl (se ovan) och strövade runt.. Prag är mysigt men lite väääl mycke Amerikanare fanns på plats ;P

och efter två dagar var vi återigen på väg..



Vi klev av tåget i Venedig efter banarbeten, missade tåg, uppehåll i München, dyra biljetter mellan stationer, försenade tåg (nervsammanbrott!!), trevlig pratstund med tre personer från Sydafrika (vilka jag trodde var tyskar!! HAHA!) och en glutt på ett gäng snygga italienare (i München, för efter det såg vi då inga!)..



ja vad säger man.. Venedig är en übermysig stad men ALLDELES för turistig och dyr för att komma dit med nästintill inga pengar.. Vi lyckades hitta ett "hotell" för typ 250 kronor natten vilket var superbilligt om man jämförde med det erbjudande vi fick av flickorna i hotellbokningen på stationen (450-650 kr natten)..
Vi gick runt hela Venedig, provade att åka båt (dock inte gondol eftersom det var superdyrt!), tittade på båtar, kanaler, små och trånga gator, tvätten som hängde mellan husen, markusplatsen, underbart fina masker.. you name it! Det tråkiga var att dag tre i Venedig bestämde vi att vi skulle åka till Lido (beachen) för att sola och bada, men när vi vaknade upp var det dåligt väder så dag tre blev en dag på tågstationen istället.. BOOORING! Men än en gång, tack Pressbyrån i Lund!

Vi åkte vidare till Rom.. underbart "billiga" Rom..! Checkade in på ett hostel för typ 200 kronor och fick börja leta ett nytt på en gång eftersom dom bara hade plats för oss en natt.. Vi hamnade på grann-hostelet ;) lite dyrare, lite finare och eget rum!



ja vad hann vi med? hmm... bli uppbrända på Lido (beachen), colosseum, vatikanmuseumena, massor med basilicor, spanska trappan, fontana di trevi, massa andra fontäner.. Rom är kanonfint!

Måste bara berätta.. när vi bodde på vårt första hostel i Rom och kom hem framåt kvällskvisten för att vila så tittar sig Lena omkring och säger "ja det är iaf en tjej som bor här, det ligger ju en damtidning på nattduksbordet där".. När vi checkade in så var det en grabb som låg och sov och vi hade noll koll på dom andra i vårt rum..
Liiiite senare så trippar det in en fransman, en supergay fransman och placerar sig på sängen vid det nattduksbord där "damtidningen" ligger :) HAHAHA! han var supertrevlig iaf och vi surrade bra länge med honom :)

Men sen for vi vidare.. Lyon nästa!



ja.. i Lyon vet jag faktiskt inte vad man kan titta på, dom har en fin Basilica iaf men vilken stad har inte det? Sedan fanns det en superdupercool staty i en park med en massa konstgjorda blommor!
Här fick vi återigen traska en "Hallstabacke" för att komma till vårt hostel och där hittade vi den trevliga tjejen på bilderna ovan och givetvis också grabben då.. vi tillbringade en och en halv dag i Lyon (om jag inte minns fel) och vi strövade mest omkring i butiker.. Sista kvällen så hamnade vi på en pub med dom här två nyfunna vännerna :) Tack för en trevlig kväll Aimee och Filippe!

Men sen åkte vi vidare till Paris... SCHEISSE vilken stad.. så mycket att se och göra att jag inte har hängt med alls.. Vi checkade in på ett ungdomshostel och fick bara rum för en natt (TACK GODE GUD FÖR DET).. det var svindyrt och vi lyckades hitta ett hotell nära Montmartre för under 200 SEK istället.. :) dock ingick inte dusch i det hotellet men va fan, dom hade ju Bidé! HAHAHA!



det var sjukt hur mycke vi hann med den första dagen! Bastille, Notre Dame, tittade på Louvrens "pyramider" (Louvren var stängt).. Vi stod under lilla triumfbågen och tittade på den stora, gick gatan hela vägen däremellan vilket då också innebar en hel del shopping på Avenue des Champs-Élysées och efter det drog vi till Eiffeltornet.. Hade Louvren varit öppen och vi inte hade gått överallt så hade vi nog hunnit med det mesta i Paris under dag ett ;P



mina bilder från Eiffeltornet :) eller iaf en del av dom.. alltså det är helt sjukt att vara där uppe! på sista bilden ser ni skuggan av toppen över stan :D själv är jag helt död på bilden, but i was there ;)



och äntligen fick Tina sin HELA baguette! (minns ni reklamen?)

Det finns sjukt mycket bilder men som jag skrev tidigare, nonono.. vill ni se mera får ni hälsa på mig och kika :)

Efter tre (eller var det fyra?) dagar i Paris så drog vi vidare till Amsterdam.. VILKEN UNDERBAR STAD (amsterdam alltså)..!!



HAHAHA! alltså det blev mindre och mindre bilder för varje stad.. men skon var häftig!

Vi besökte Anne Franks hus, Red light district och tittade på alla cyklande galningar, rökande galningar, bilgalningar & stenade galningar.. men Amsterdam åker jag givetvis till igen.. OCH NEJ, vi rökte inte på! vi är snälla flickor som håller oss till alkohol och svenska regelverket ;)



min sönderbrända kropp (från Lido i Rom).. Bilden är tagen sista dagen i Amsterdam.. ser ut som en orm!

sen drog vi vidare till Hamburg.. och vi lyckades komma mitt i fotbollsfesten! HAHA.. helt sjukt, det var storbildstv i vartenda gatuhörn och vi hängde inte riktigt med alls.. vi hade iaf tur, det var riktigt billiga öl på hotellet så vi skrapade ihop våra sista euro och drack öl och surfade.. alltså Hamburg var väl en liten flopp i sig, bara ett uppehåll på vägen mot Köpenhamn. Men man kanske kommer dit igen och hinner se mer än bara fotboll ;)
Grattis Tyskland till vinsten mot England.. (vi missade då inte att dom vann..!)

PS. vi hann se Chilehaus iaf ;)



väl i köpenhamn så hälsade vi på i christiania, strövade runt och shoppade upp våra sista pengar och tog oss en avslutningspicnic i en mysig park strax bortanför vårt hostel.. :)



dagen efter bar det av hemåt.. det var en resa i sig.. inställda tåg, försenade tåg, låååång dag.. men när vi landade i Sundsvall vid tio på kvällen fick vi ett varmt välkomnande av pappas sambo, pappas sambos vän, älskade faster och hennes man..
när vi kom hem till Graninge (Ledinge) så möttes vi av detta..



HELT UNDERBART!

minns inte riktigt vart vi var när Lena fick ett sms av sin mamma där det stod att båten numera låg i sjön, allt var sommarfixat och det enda dom väntade nu på var Tina och Lena.. jag är en blödig jävel så jag var nära på att fälla en tår..! älskade Ingrid ("Innid", min gamla dagmamma)..

Jag har massor att berätta egentligen men det får komma lite pö om pö.. jag pallar inte att skriva mer och det är äckligt fint väder utomhus så jag ska försöka hitta mig någon att gå ut med idag :D

men lite bilder blev det iaf, dock inte på så många sevärdheter men som sagt.. kom hit så får ni se ;) 1277 bilder ligger och väntar i datorn!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback