låt oss förklara skärtorsdagen..



skärtorsdagen enligt den kristna tron:

Denna dag firar kristenheten att Jesus instiftade nattvarden. Bakgrunden var att Jesus den natten firade den judiska påskmåltiden tillsammans med Sina lärjungar. Vissa exegeter menar att Han då förklarade symboliken hos ett av bröden och en av bägarna (de som judarna menade tillhörde den stundande Elia), som Hans Kropp respektive Hans Blod.



skärtorsdagen enligt dom "icke" troende:

Skärtorsdagen är enligt folktron framför allt den dag då häxorna begav sig till Blåkulla på lämpligt redskap. Detta förorsakade allehanda försiktighetsåtgärder i form av gömda kvastar och spisrakor, stängda skorstensspjäll och gevärsskott i luften för att försvåra häxornas förehavanden. En och annan påskeld kunde därtill råka bli för tidigt tänd.


jag tycks mig finna rim och reson i båda faktiskt, nattvart är ju faktiskt alkohol (varför vänta med att fira tills på lördag), men jesus är en fin prick så jag ska inte tänka på nattvarden riktigt så.. han tvättade tydligen också lärjungarnas fötter (gulligt).

men när häxorna beger sig till blåkulla låter som något bekant iaf - detta är nog den historia jag har fått växa upp med.. ibland ångrar man ju att man inte vetat om exempelvis nattvarden, det är ju sånt man kan använda redan i unga år =)

men happ..

då inleder vi påsken med skärtorsdagen, jag och mina vänner har funderat på vilken dag påskkärringarna faktiskt åker till blåkulla eller ja åker hem till folk och kräver godis (är det verkligen idag?).. själv har jag faktiskt lite tur, jag bor mitt i stan bakom lås och bom.. nä inte i fängelse utan bland alldeles för många dörrar och portkoder. med alla dessa dörrar så kommer inte kärringarna (barnen) in till mig och vill ha en massa.
imorgon ska jag ge mina påskkärringar (melvin, fabian & felicia) påskägg istället, det känns roligare att ge dom något (synd då bara att mina påskägg inte lär gå upp emot dom "momma" har ordnat).

det känns som en evig helg av godis, jag låg och funderade igår och kom på att vi tillochmed på jobbet får påskägg, ett gigantiskt påskägg ställs fram och där väller det av godis till oss anställda... undra om jag ska försöka hålla mig ifrån både lunchrum och reception idag =/

ikväll blir det lugnt tror jag, möjligtvis en promenad om vädret tillåter (det gör det alltid) och sedan blir det sängen tidigt så at man orkar med morgondagen. nu lutar det mot att det blir utgång på lördag istället men ja, det blir ändå mycket imorgon.

ska dricka upp kaffet och kolla runt på alla andra bloggar en sväng innan jag drar mig mot jobbet.

våga vägra godis!

GLAD PÅSK :D

Kommentarer
Postat av: Therése

Jag avundas dig! Här har påskens första kärringar redan gjort entré.. Och fler lär det väl bli? Hos oss brukar de drälla in mellan skärtorsdag och påskafton..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback