hem ljuva hem?

förra fredagen så cyklade jag med ett stort leende mot kvällens middag och laddade batterierna för att sitta på ett flygplan i ett par timmar.. runt fyra klampade vi in på vårt hotell i gümbet, turkiet. underbart (trots att rummet luktade stall)! sov ett par timmar och klev upp lagom för att hinna käka frukost innan det bar iväg till det enda som är ett måste när man besöker turkiet: hamam! ett par timmar senare kom vi därifrån, rena och knådade från topp till tå.. kändes som att man var en helt ny människa. på köpet hittade vi dessutom ett riktigt trevligt umeå-par som vi umgåtts med hela veckan :)
 
under veckan har vi mest solat och badat, ätit och druckit gott.. själv har jag lagt på mig en sisådär fyra kilo medan andreas tyckte att det var på sin plats att någon förlorade ett par kilon i vikt (hur fan nu det gick till?). till veckan blir det hårdträning för min del!
 
tog en tripp till kos då det "bara tar 35 minuter med båt".. tjoho, en timma och tio minuter rättare sagt! men kos bjöd på sol, god mat och vanlig turistshopping. måste börja leta oss någon annanstans när vi åker iväg nästa gång. har fått nys om att det faktiskt finns riktiga gallerior i turkiet också!
 
hur som så bokade vi kos-resan med detur, smidigt att få transfer från hotellet och att bli hämtad när man kommer tillbaks kände vi.. men tji fick vi! vi blev som lovat hämtade på morgonen och fick sätta oss på en buss när vi kom tillbaks på eftermiddagen, problemet var väl att busschauffören inte var "in the right mood" för att köra på gümbets små trånga gator med den gigantiska bussen. han tutade konstant hela vägen och släppte av ett gäng lite här och var.. ropade ut ett hotellnamn och några yngre turister reste sig och såg frågande ut, var är vi? chauffören pekade lite ilsket uppför en backe och bad dem kliva av på plats. vi satt kvar och undrade var vi skulle få gå av någonstans, kände inte igen någonting typ, varpå chauffören ropade "beach-hotels?".. japp, alla som var kvar i bussen svarade och chauffören bad oss stiga av "get out, bye bye, no more bus!" ööh.. happ. skoj! tack och lov hade vi vandrat lite grand och kände i luften åt vilket håll vi skulle så vi hittade hem trots allt, men ursäkta. vilken jävla idiot! tänk de som inte hittar och inte kan engelska? hm.. aja, nästa gång blir det taxi.
 
bestämde oss också för att ta en middag utanför hotellet så vi pallrade oss iväg på onsdagkväll för att leta den bästa strandrestaurangen.. ångrade vårt val när vi satt oss men det var inte så mycket att göra. beställde in en förrätt, en flarra vin och en huvudrätt. när förrätten kom, jag beställde friterad bläckfisk, visade det sig att man ska vara en rejäl karl för att orka äta både förrätt och huvudrätt. min tallrik bestod av typ åtta bläckfiskringar, lite strips och halva tallriken (nästintill fullstor svensk tallrik) var fylld med grönsaker. jesus, jag var mätt efter det nästan! när varmrätten kom så tog vi ett djupt andetag och hävde i oss så mycket vi bara kunde (en man till hade lugnt kunnat bli mätt). huvudrätten var iaf riktigt god, förrätten hade jag kunnat hoppa så här i efterhand.
 
annars har vi som sagt bara tagit det lugnt, gått runt och kikat lite på kvällstid och smygshoppat lite.
när vi kom hem igår så väntade vår kära lilla kissekatt i hallen, han har bott på hotell dahlberg/dyrlind i en vecka och blev vräkt igår morsse pga förargelseväckande beteende? vet inte om han blev speciellt glad av att se oss till en början, en snabb tur smekning vid benet och sen var det sura miner från kisse i någon timma framåt. idag däremot är han riktigt mysig, har väl smält att vi varit borta en vecka..
 
nu ska jag läsa ut min påbörjade skönlitterära bok innan studierna börjar.. lägger ut några bilder (de få vi tog) när jag startat min egna burk!
 
 

Kommentarer
Postat av: carolin

1) SKÖNT med hamam!
2) Knasig busschaufför :-(
3) Hehe, förargelseväckande beteende minst sagt ;-)

Bra inlägg! Nu kan vi prata mer :D

2013-09-01 @ 10:38:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback